Nye dieseltog til privatbanerne - RS1 (epilog, 2 fotos)
Hej!
Hvor kommer inspirationen fra???
mvh
Thyge
Hej Thyge,
Tænker du på den krumme forrude og de 4 aksler? Så holder ligheden mellem RS1 og HSBs motorvogne da vist også op.
HSB 187 017 Wernigerode Westerntor, 07.2003 (nm).
De 4 HSB motorvogne 187 016 - 019 blev bygget i Halberstadt 1999 på grundlag af erfaringerne med prototypen 187 015.
Prototypen blev bygget 1996 på det tidligere Reichbahnausbesserungswerk (RAW) Wittenberge.
Men ápropos RAW og HSB. På vej til Berlin i februar 1998 besøgte vi VDV i Köln og fik dér en orientering om markedet for de nye, lette dieseltog. En diplomingeniør fra VDV ledsagede os videre til ADtranz i Berlin, og undervejs i toget gik snakken fornøjeligt.
I DDR-tiden havde han været projektingeniør ved DRs RAW Stendal, hvor han bl.a. havde ansvaret for ombygningen af 10 stk. V100-Ost til Harzbanernes meterspor, de såkaldte "Harzkamele", Baureihe 199.
DR 199 871 på Brocken, 07.07.1992 (nm).
Desuden var han kaptajn af reserven i Nationale Volks Armee med en designeringspost som chef for et jernbanekompagni! Så under den kolde krig havde han og jeg, med min fortid i Flyvevåbnet, pr. definition været bitre fjender .....
Det var vel alligevel ikke helt OT?
Bedste hilsener
Niels