Avatar

Sydenden af Brande station i starten af 1970'erne

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2016, 02:55 (3145 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et eller andet "lusket" er der i hvert fald sket i sydenden af Brande station i starten af 1970'erne.

Strækningen Brande-Filskov blev nedlagt i maj 1971. Sagen har forinden nedlæggelsen sandsynligvis vendt Jernbanerådet, der sandsynligvis (jeg har ikke forsket i det) har accepteret nedlæggelsen med en bemærkning om, at man gerne så, at sporet blev liggende indtil videre.

Driften på hele Brande - Grindsted banen blev indstillet fra 23. maj 1971, men delstrækningen Grindsted - Filskov benyttedes til kartoffeltransporter (og kun disse) frem til 15. oktober 1979, hvorefter trafikken ophørte. Strækningen Filskov - Brande nedlagdes derfor totalt den 23. maj 1971, og jeg har svært ved at forestille mig, at denne nedlæggelse ikke har været lovformelig besluttet af et demokratisk flertal i Folketinget og at Jernbanerådet i den forbindelse ikke skulle være blevet orienteret. Det er noget vås, at Jernbanerådet skulle "acceptere" nedlæggelsen. Råd skal til enhver tid følge de beslutninger, Folketinget beslutter, og hvad Jernbanerådet måtte have haft af "bemærkninger", har DSB ikke haft nogen som helst pligt til at følge. Politisk var DSB derimod næppe sluppet godt fra at foretage nyanlæg på en nedlagt banestrækning (i sydenden af Brande station), så teorien om "lusk" tror jeg godt kan afvises. At DSB så ad hoc vedblev at trafikere den nedlagte delstrækningen Grindsted - Filskov er da smadder ærgerligt, men Jernbanerådet og Folketinget har dog næppe haft noget imod dette. Sporet på den officielt og helt legalt nedlagte bane blev ret beset også liggende "indtil videre", bortset fra indkørslen til Brande. Sporet Brande - Filskov blev taget op i 1977 og sporet Filskov - Grindsted i 1979.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak