Sydenden af Brande station i starten af 1970'erne
Nord for Drantum kunne man finde the end of the Line ! Jeg spurgte S.A. Guldvang, hvad de rvar sket, og som jeg husker det, fortalte han, at man havde "forenklet" indkørslen til Brande station i forbindelse med etablering af nyt signalsystem, og at afgørelsen måske ikke var helt efter bogen. Men det betød i hvert fald et endegyldigt farvel til tanker om godstog mellem Esbjerg og Brande
Et eller andet "lusket" er der i hvert fald sket i sydenden af Brande station i starten af 1970'erne.
Strækningen Brande-Filskov blev nedlagt i maj 1971. Sagen har forinden nedlæggelsen sandsynligvis vendt Jernbanerådet, der sandsynligvis (jeg har ikke forsket i det) har accepteret nedlæggelsen med en bemærkning om, at man gerne så, at sporet blev liggende indtil videre. Dette har så kollideret med et DSB-ønske om at ændre infrastrukturen i sydenden af Brande station. Om denne ændring inkluderer såvel spor som sikringsanlæg ved jeg ikke. Men jeg kunne i torsdags den 7. april 2016 konstatere, at vejunderføringen for Østre Allé i sydenden af Brande station bærer årstallet "1972". Broen fra 1972 bærer - og har kun plads til - eet spor, nemlig strækningssporet Brande-Vejle. Forgængeren havde plads til tre spor, herunder også strækningssporet Brande-Drantum.
Så mon ikke der er sket det, at man har bygget en ny bro med plads til kun eet spor (projektet må være igangsat meget kort tid efter banens nedlæggelse i maj 1971), og så har håbet på at al tale om genåbning af Brande-Drantum aldrig ville blive til noget. Og det sidste viste sig jo så at holde stik.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg