Fra Grindsted til Drantum i 1976
Nu går turen fra Grindsted til Drantum. Jeg tog temmelig mange billeder af dette stykke af den - på det tidspunkt - nedlagte bane. Jeg fik ikke taget fotos af Drantum trb.
Jeg starter lidt uden for Grindsted.
Og ved det for længst nedlagte trb. Kolstrupgård kom den såkaldte "kartoffelekspres" kørende på vej mod Filskov.
Ca. en kilometer syd for Filskov lå en viadukt, der var typisk for den sydlige del af den skæve bane. Også her kom kartoffelekspressen tøffende, denne gang på vej mod Grindsted. Jeg skal beklage kvaliteten af fotoet.
Og sådan så strækningen mod Filskov ud i skinneperspektiv!
En enkelt tur med toget på den skæve bane blev det til engang sidst i 60'erne. Her holder vi på Filskov st. De fotos blev ikke så gode, for togpersonalet opdagede hurtigt, at jeg stod ud på alle stationer og fotograferede - gerne lidt på afstand af toget. Men de ventede tålmodigt på alle stationer !
Og så kommer nedenfor en række fotos fra Filskov efter nedlæggelsen.
Blåhøj station lå i en årrække efter nedlæggelsen næsten uden forandringer. Gruset på forpladsen blev holdt fint rent, og skinnerne lå der bare og ventede på det næste tog ! En overgang drømte jeg om at købe stationen og beholde skinnerne.
En række solskinssøndage kørte jeg til Blåhøj og sad på bænken og ventede på tog
En kort periode kom der faktisk tog til Blåhøj !
Nord for Drantum kunne man finde the end of the Line ! Jeg spurgte S.A. Guldvang, hvad de rvar sket, og som jeg husker det, fortalte han, at man havde "forenklet" indkørslen til Brande station i forbindelse med etablering af nyt signalsystem, og at afgørelsen måske ikke var helt efter bogen. Men det betød i hvert fald et endegyldigt farvel til tanker om godstog mellem Esbjerg og Brande.
Næste weekend går det fra Brande til Funder.