S 4: exteriør
Hvis Baronen har sagt som citeret her er det rimeligt at tro at den havde fået den originale farve.
Man skal huske på at vognen var bygget som inspektionsvogn og nok ikke skulle skille sig væsentligt ud fra de øvrige salonvogne - og navnlig ikke overgå kongens salonvogn. Den blå farve kan være korrekt, men jeg har svært ved at forstå flødefarven - uanset hvad man ellers påstår. S 1 (1871) har sandsynligvis været blå og muligvis leveret i grünspan (kobber(II)acetat), der både kan slå ud i en grønlig eller en blålig farve (noget med blanding af kalk og eddikesyre). Som sagt tror jeg det er helt usandsynligt at S 4 skulle have skilt sig ud fra S 1 til den mere udstyrede side.
Kobber(II)acetat/Grünspan/Spanskgrøn
Den grønne/blå farve på S 1 er der håndfast bevis på, da en konservator har undersøgt klædningen og der er skriftlig kilde til farvevalget fra korrespondancen under bygningen. Således tror jeg at flødefarven er fri fantasi brygget over S 8 fra 1900. Jeg skal overbevises med en farveprøve udført af en professionel konservator mht den gule. Jeg har før været udsat for mærkelige påstande om farver på tvivlsomt grundlag - ofte fordi man ønskede sig det mere koloristisk end det i virkeligheden var.