Nye dieseltog til privatbanerne (GTW 2/6) - del 2.

af Niels Munch, 11/2 2015, 15:52 (3571 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 11/2 2015, 16:12

Fortsat fra del 1:

Prøveturen foregik på Mittelthurgaubahns stamstrækning Kreuzlingen-Weinfelden-Will. Bussnang er ganske bekvemt station på banen, og Stadler-fabrikken har sidespor her.

[image]

[image]

[image]
Prøveturen er nået til Kreuzlingen, og toget "vendes".

[image]

[image]
Prøveturen er nået til Will, hvor MThB's eneste Re 4/4" (nr. 21) mødes.

Men - vi savnede redundans i toget. Privatbanerne var vant til at kunne "humpe hjem på ét anlæg", hvis en af Y-togenes 2 drivliner satte ud, og det var også et krav til nye tog. Først noget senere (2003) lancerede Stadler en diesel-GTW, hvor "lokomotivet" indeholder 2 separate diesel-generator anlæg, som driver hver sin banemotor.

Stadler GTW har alt i alt fået stor udbredelse, både dieselelektrisk og helt elektrisk, både normal- og smalsporet, og både som adhæsions- og tandhjulstogsæt.

De 3 ur-GTW, Mittelthurgaubahns 671-673 blev ved MThB's konkurs afhændet til Ferrovie del Sud Est (FSE) i Bari ved den italienske støvlehæl. I 2010 var de nået gennem en omfattende modernisering, men var i 2014 endnu ikke taget i drift, angiveligt fordi de 2 drivaksler (nu) havde et akseltryk på over 16 t.....

Vi slutter med et strækningsbillede:

[image]
Foto: Stadler-Fahrzeuge AG, Bussnang.

Alle fotos, hvor andet ikke er angivet, er ved (nm).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak