Nye dieseltog til privatbanerne (GTW 2/6) - del 2.
Fortsat fra del 1:
Prøveturen foregik på Mittelthurgaubahns stamstrækning Kreuzlingen-Weinfelden-Will. Bussnang er ganske bekvemt station på banen, og Stadler-fabrikken har sidespor her.
Prøveturen er nået til Kreuzlingen, og toget "vendes".
Prøveturen er nået til Will, hvor MThB's eneste Re 4/4" (nr. 21) mødes.
Men - vi savnede redundans i toget. Privatbanerne var vant til at kunne "humpe hjem på ét anlæg", hvis en af Y-togenes 2 drivliner satte ud, og det var også et krav til nye tog. Først noget senere (2003) lancerede Stadler en diesel-GTW, hvor "lokomotivet" indeholder 2 separate diesel-generator anlæg, som driver hver sin banemotor.
Stadler GTW har alt i alt fået stor udbredelse, både dieselelektrisk og helt elektrisk, både normal- og smalsporet, og både som adhæsions- og tandhjulstogsæt.
De 3 ur-GTW, Mittelthurgaubahns 671-673 blev ved MThB's konkurs afhændet til Ferrovie del Sud Est (FSE) i Bari ved den italienske støvlehæl. I 2010 var de nået gennem en omfattende modernisering, men var i 2014 endnu ikke taget i drift, angiveligt fordi de 2 drivaksler (nu) havde et akseltryk på over 16 t.....
Vi slutter med et strækningsbillede:
Foto: Stadler-Fahrzeuge AG, Bussnang.
Alle fotos, hvor andet ikke er angivet, er ved (nm).
Bedste hilsener
Niels