Nye dieseltog til privatbanerne (GTW 2/6) - del 1.

af Niels Munch, 11/2 2015, 15:50 (3571 dage siden)

God eftermiddag i forum,

I dette idnlæg om RegioSprinter gjorde jeg kort rede for privatbanernes interesse for den togudvikling, der blev igangsat i Tysklang med vedtagelse af loven om regionalisering af jernbanedriften ult. 1993.

Ved en konference i Karlsruhe 30. - 31. marts 1995, "Die Umsetzung der Regionalisierung in Praxis" arrangeret af Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) og Deutsche Verkehrswissenschaftliches Gesellschaft e.V. (DVWG), deltog bl.a. togfabrikkerne, som med indlæg, modeller, brochurer og tegninger hver præsenterede deres forslag til "nye lette dieseltog", der kunne opfylde VDVs idéspecifikation.

Siemens Düwag præsenterede som de eneste en køreklar prototype, RegioSprinter. Resten var stadig (næsten) teori.

Under konferencen blev de danske privatbaners deltagere kontaktet af herr Peter Spuhler, CEO for (og ejer af) schweiziske Stadler-Fahrzeuge AG i Bussnang. Han var ganske godt inde i vore materielovervejelser og foranstaltede om aftenen, den 30. marts 1995, et møde på vort hotel.

Her tegnede og fortalte han om Stadlers prototypearbejde med den dieselelektriske motorvogn GTW 2/6 (tryk på databladet for større gengivelse):
[image]
Mødet resulterede i en invitation til et virksomhedsbesøg i Bussnang, og dette fandt sted den 23. - 24. juni 1996, hvor prototypen var færdig og kunne demonstreres/prøvekøres:

[image]
Stadler f.nr. 247/1996 2'Bo'2'de 1435 mm, Mittelthurgaubahn "Bm 596 671". Bussnang 1996, foto: Stadler.

Prototypen og yderligere 2 GTW 2/6 motorvogne skulle leveres til privatbanen Mittelthurgaubahn (MThB), der havde vundet kørsel på den ikke elektrificerede tyske strækning Stockack-Radolfzell, som Landkreis Konstanz ønskede reaktiveret.

[image]
Prototypen i fabrikshallen i Bussnang, bemærk bagved en "Holzroller" (ex DR 142) tilhørende Lokoop.

[image]

Togsættet er opbygget som 2 "styrevogne", der er hægtet på hver sin ende af et kort, 2-akslet "lokomotiv". I lokomotivet findes hele drivudrustningen, nemlig en dieselmotor med generator, der leverer strøm til de 2 banemotorer, akkumulatorer, kompressoranlæg etc. Lokomotivet trykker 16 t pr. aksel. Styrevognene har optimalt lavtgulvsareal, idet der under højtgulvsdelen kun findes en 2-akslet løbebogie. Der er således ingen motorstøj under førerpladsen endsige i passagerafsnittet. Der er gennemgang og gennemsyn i togsættet via en oplyst asymmetrisk korridor i lokomotivet, adskilt fra passagerafsnittet ved glasdøre. Med en max. acceleration på 0,96 m/s² og en max. hast. på 120 km/t er det alt i alt et ganske interessant togsæt.

[image]
[image]
[image]
GTW 2/6 "powerpack". Tegning og nederste foto skyldes Stadler.

I fabrikshallen var GTW 2/6 nr. 2 til MThB under bygning:

[image]

[image]

[image]

[image]
MThB "Bm 596 672" under bygning. Bagved dieselelektriske rangermaskiner til BLS.

[image]
Prototypen rulles ud til prøvetur. T.h. en "Holzroller", Lokoop Ae 477 909.

Med en vognkassebredde på 3 m er der plads til 3 + 2 bestoling, og der kan indrettes 1. kl. i en højtgulvsdel. Flexrum og toilet er tillige muligt.

[image]
Et kig mod førerrummet. Glasvæg og -dør kan udrustes, så de valgfrit kan gøres mælkehvide.

[image]

[image]
Lavtgulvsdel med flexrum og kig gennem "lokomotivet". Foto Stadler hhv. nm.

[image]
Lavtgulvsdel, kig mod førerrum.


Fortsættes i del 2.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak