Avatar

Mundelstrup Stengrav

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/3 2014, 13:44 (3976 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jo, det kan man godt udlede, for private sidespor var aldrig anført i tjenestekøreplanerne, når de lå på eller udgik fra stationer. Lå et privat sidespor på den fri banestrækning (eller ved "T"er eller "B"er), var det - i hvart fald i de sidste mange år - anført i tjeenstekøreplanerne som "S", "T&S" eller "B&S" - det var jo for trafikkens afvikling ret ligegyldigt, hvem der ejede et givent sidespor.

Om sporene ved "S", T&S" og "B&S" var private, fremgik primært af driftsberetningernes statistiske afsnit, hvor omsætningstallene for alle ekspeditionssteder blev offentliggjort frem til slutningen af 1940'erne, og ikke mindst af de med mellemrum udsendte interne stationsfortegnelser. De private sidespor på stationerne blev der ligeledes med mellemrum udgivet interne lister over; disse spor stod ikke opført i stationsfortegnelserne.

På de store stationer har der ofte været mange private sidespor, især de steder, hvor der har været havenbaner. I Odense har jeg eksempelvis registreret langt over 200 ejere af privat sidespor, hvoraf det i en del tilfælde naturligvis har drejet sig om det samme fysiske spor, men med skiftende ejere. Men det er alligevel enormt mange private spor, der har eksisterte på landsplan, og da oplysningerne om disse spor i mange tilfælde er gået tabt eller i bedste fald er meget mangelfulde, bliver emnet "private sidespor" næppe nogensinde fuldt afdækket.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak