Ledvogterhus v. Mundelstrup
Til Henning og Georg.
Det er helt sikkert den bro i km. 123,3, som altså er fra 1918. Nu kunne jeg selvfølgelig ikke huske hvornår broen var fra, da det er over et år siden jeg var ude at se huset.
I følge oversigten er det altså et gammelt vogterhus (83e).
Konklusionen må altså være, at der på et eller andet tidspunkt mellem 1899 og 1907 har været etableret en privat fællesvej, sandsynligvis kun til adgang over banen til bøndernes marker. Fra 1907 til 1918 har det så fungeret som vogterhus, for herefter måske at være tjenestebolig?Syntes det ikke lidt storladent, at have et vogterhus, hvis det kun har været til for adgang til markerne på begge sider af banen. Så mange tog kørte der dog trods alt heller ikke i 1907. Eller var det ret normalt i 1907?
På Hennings længdeprofil er huset anført som et "Vogterhus". Men det skal man ikke tage for mere, end det er, idet alle huse på længdeprofilet er anført som "Vogterhuse" ("Vhs").
Huset kan udmærket blot være en almindelig tjenestebolig. Husets placering indikerer, at huset ikke er bygget til f.eks. en assistent eller en portør. Hvis det havde været det, ville det have ligget tættere på stationen.
Huset er nok snarere opført til en baneformand eller en banenæstformand, idet det (ofte, men) ikke altid var arrangeret således at pågældendes hustru samtidig var ansat som ledvogter.
Omvendt: Der kan også være tale om et originalt vogterhus, som blot er blevet ombygget (til ukendelighed) - det er set før. Og hvis der er tale om det, er det naturligvis stadig relevant et gøre sig klog på, hvorledes vejforløbene har været i området.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen