Maskindepot Rødby Færge

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 27/11 2013, 10:17 (4064 dage siden) @ John Hansen

Hi
Roedby Faerge var planlagt til kun at betjene diesel lokomotiver. Da banen fra Nykoebing F til Roedby Faerge blev anlagt koerte D-maskiner med ballast og skinnetog. Lige foer banen blev aabnet blev en E-maskine sat til koere paa straekningen for at faa sporet til at ligge godt for det var jo en tung maskine, hvis jeg husker grunden rigtig. Jeg kan huske at der var et indlaeg om det paa TV Avisen dengang.

DJK havde en udflugt den 23 Maj 1963 med P 917, hvor man fortsatte med Faxe (OeSJS nr 3) til Maribo og Bandholm. Paa turen tilbage til Roedby Faerge blev LJ M 10 spaendt for et tog med LJ personvogne fra Maribo og gennem forbindelsesporet LJ Roedby Havn til DSB Roedby Faerge. Imellemtiden var P 917 blevet vendt i Nykoebing F, for den var retvendt da vi koerte fra Roedby Faerge. Den maatte dog tage vand i Nykoebing F paa turen tilbage.
Mvh
Niels (Down Under)

Vedlagt er et foto af P917 i Roedby Faerge 23 Maj 1963 (foto: Niels Kroyer):
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak