En Joen Jensen sporvogn
Jeg var ret sikker på at strækningen igennem Nørregade var enkeltsporet og at sporet gik helt ovre ved østre fortovet - men her ses det jo tydeligt at den var dobbeltsporet.
Strækningen kan godt have været enkeltsporet før elektrificeringen, det kan forklare den aparte placering af sporet nær fortovet i retning mod Nørreport. Jeg kørte 1961-72 jævnligt på cykel der, og man skulle have tungen lige i munden for ikke at blive fanget enten i nærmeste skinne eller af en sporvogn.
I hestesporvognenes tid, dvs. 1884-1915, var der enkeltspor i Nørregade. Da de elektriske sporvogne tog over fra 1917 i form af linie 5 blev der etableret dobbeltspor. Frem til 1943 var sporene dog flettet ind i hinanden mellem Skindergade og Dyrkøb. Et usædvanligt koncept i København men fuldt forståeligt når man ser på hvor smal gaden er på det stykke.
Ja, sporet lå ganske tæt på det ene fortorv.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Postkort. Postgået 1920.