En Joen Jensen sporvogn
Jeg var ret sikker på at strækningen igennem Nørregade var enkeltsporet og at sporet gik helt ovre ved østre fortovet - men her ses det jo tydeligt at den var dobbeltsporet.
Strækningen kan godt have været enkeltsporet før elektrificeringen, det kan forklare den aparte placering af sporet nær fortovet i retning mod Nørreport. Jeg kørte 1961-72 jævnligt på cykel der, og man skulle have tungen lige i munden for ikke at blive fanget enten i nærmeste skinne eller af en sporvogn.
I hestesporvognenes tid, dvs. 1884-1915, var der enkeltspor i Nørregade. Da de elektriske sporvogne tog over fra 1917 i form af linie 5 blev der etableret dobbeltspor. Frem til 1943 var sporene dog flettet ind i hinanden mellem Skindergade og Dyrkøb. Et usædvanligt koncept i København men fuldt forståeligt når man ser på hvor smal gaden er på det stykke.
Med venlige Nørregade-hilsner
Leif Jørgensen