Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kører ståltoget stadig ? (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/2 2015, 17:02 (3658 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Var det ikke fra Frederiksværk det kom?

I tråden her kommer vi fra Snekkersten. Tore N skrev i det allerførste indlæg:
der sidst var kørsel med stål fra Ringsted til Frederiksværk - See more at: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=93388#sthash.HwPiSLrL.dpuf.
Retningen undrede mig lidt, men det kunne jo være at der har været gang i at køre skrot fra Ringsted til værket i Frederiksværk. og oven i købet færdigvarer den modsatte vej :-). Jeg har ikke detailkendskab til den danske stålskrotbranche. Jeg ved der sejles skrot ind fra bl.a. Rusland og for år tilbage var der et indslag i TV der viste et anlæg, der knuste diverse skrot til ganske små stumper, lige til at hælde i en bulkcarrier og sejle til f.eks. Frederiksværk. Det lå på en eller anden havn vest for Storebælt.
Siden tråden startede har jeg også indset (!!!) at det bliver det samme antal omløb, om man kører til Snekkersten ad Kystbanen og vender retning der eller ad Nordbanen og laver omløb i Hillerød. :-D
At fortsætte igennem Helsingør og via Hornbækbanen gennem Gilleleje og Gribskovbanen er ikke muligt af flere grunde, først og fremmest de snævre kurver på Havnebanen i Helsingør, og sikkert max akseltryk på de to baner.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak