Argumentation og trafikpolitik (Trafikpolitik)
Der er sikkert indregnet stop for alt fra materielstransporter til IC-Lyn i den redegørelse.
Ja når man nu er uenig, så er det jo meget lettere at beskylde de andre for at være nogle idioter og amatører til deres arbejde, end at imødegå argumentationen...
Så har du nogen dokumentation for den påstand? Det er helt ud af hukommelsen, og jeg kan ikke huske, hvor jeg har set det (sikkert i samme rapport om stationsstrukturen), men så vidt jeg husker, er det et stop med regionaltogene mod Viborg, der er regnet på.
Meningen med togkategorierne var oprindeligt at dem der skal rejse mellem de store byer bruger IC og ICLyn, mens regionaltogene standser oftere undervejs.
Men mange IC tog er blevet til langdistanceregionaltog, ligesom jernbanen taber ved at lade regionaltogsløb være enerådende over lange strækninger.
Det sidste her er jeg til gengæld enig i, men det er formentlig et spørgsmål om både kapacitet og økonomi mange steder. Det koster trods alt en del penge at have to togsystemer, og det er ikke sikkert gevinsten i passagerer er stor nok. Så flere steder er det blevet et kompromis.
Derfor er det da også glædeligt, at intercitytrafikken og Ålborg nærbane bliver skilt ad. Men samtidig har den lokale indstilling til at der skal være kommende intercitystop i både Skørping og Støvring glimrende illustreret, hvorfor der så ofte går lokalpolitisk ged i den. Man vil have både i pose og sæk uden at skele til de mange passagerer fra Ålborg, der så alligevel får lov at lege bumletog...
Derfor så synes jeg faktisk Trafikstyrelsens beregninger er ret værdifulde i de her diskussioner om standsningsmønster og evt. nye stationer, uden at gøre dem til den endelige facitliste. Lokal opbakning til stationer og standsningssteder er vigtigt, men samtidig så skal stationsstrukturen altså ikke være et spørgsmål om hvem, der kan lave mest larm.