Argumentation og trafikpolitik (Trafikpolitik)
Der er sikkert indregnet stop for alt fra materielstransporter til IC-Lyn i den redegørelse.
Ah, mon dog, men man kan jo aldrig vide.
Meningen med togkategorierne var oprindeligt at dem der skal rejse mellem de store byer bruger IC og ICLyn, mens regionaltogene standser oftere undervejs.
De regionaltog jeg til dato har kørt med, har for størstedelens vedkommende standset ved samtlige stationer med faciliteter for passagerer på hele strækningen, eller hovedparten heraf. På en strækning kører der desuden et antal regionaltog efter samme standsningsmønster som eneste anden kategori af passagertog.
Men mange IC tog er blevet til langdistanceregionaltog, ligesom jernbanen taber ved at lade regionaltogsløb være enerådende over lange strækninger.
At man lader visse IC-tog fungere som landdistanceregionaltog er da også ganske fornuftigt, navnlig når folk gerne vil samle sig i de større byer. Og jeg er helt enig i, at jernbanen taber ved at lade regionaltog være enerådende på visse strækninger.
I øvrigt er det ikke kun IC-tog som fungerer som langdistanceregionaltog, på Sydbanen (via Ringsted) medtager EC (EuroCity) og ICE (reelt EC som køres af ICE TD) et ekstra togsæt på dansk strækning (efter Nykøbing F.). For de lokale sparer det 5 standsninger og ca. 30 minutters køretid. Da disse tog kører hver anden time, suppleres de rent danske regionaltogsløb som kører efter samme standsningsmønster og køreplan som EC og ICE.