DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter (Trafikpolitik)
Problemet er jo ikke at han ikke har ret til det. Problemet er at det er torskedum ledelse, der fratager dem han har ansat til jobbet enhver autoritet, straffer initiativ og generelt hindrer enhver bevægelse hen imod en så forretningsmæssig sund drift som muligt, fordi han tvinger ledelsen til at tænke politisk før de tænker virksomhedens rationelle drift.
Vigtige priser og rabatter, sociale hensyn mm. bør være skrevet ind i servicekontrakten - resten må DSB's ledelse selv udbyde og regulere som det nu giver driftsmæssig mening. Klapsædebilletter er en vinder i tog der sjældent er helt fyldte, men i dagens materielsituation, hvor flere og flere fuldbetalende passagerer må nøjes med en ståplads, så er det skidt at fylde de sidste pladser til kvart pris.
Det er yderen af tilskuddet som må afgøre om DSB giver rabatter til tiltænkte grupper, herunder unge og studerende. Derfor er ministeriet i sin gode ret til at kræve rabatordninger opretholdt. Ellers skal den del af tilskuddet tages fra DSB. Det er ansvar og vi skal ikke klandre vore folkevalgte for at skride ind, når offentlige virksomheder suboptimerer, uanset god eller dårlig ledelse. Det er vilkårene.
Ja hvis rabatten er en del af trafikkontrakten med et specifikt tilskud. Hvis rabatten derimod er indført af DSB selv for at sælge overskydende sæder med lavere værdi, så er det også op til DSB at afskaffe den igen, hvis man mener det ikke længere er en god forretning. Det samme gælder hvis det er en del af et generelt tilskud til ungdomsrabbatter som DSB selv kan disponere over, hvordan skal fordeles.
Så det hører altså hjemme i kontraktforhandlingerne og ikke som et hurtigt skud fra hoften for at trække en populør overskrift for ministeren. Han er med rette blevet angrebet for useriøs ledelse.