Strøtanker omkring rejser ud af Aarhus dengang og nu
I 1972 - tog 332: Direkte vogne Ab-Köln Hbf
Ar af 09,15
Hmb an 14,54, af 15,05
Køln an 19,45
Rejsetid 1972:
10:30 Ingen skift og en BR 01 trak os over Kieler-Kanalen
Rejsetid 2011:
08:54 Eet skift men ICE-TD Ar-Hmb og Hmb-Köln en herlig, gammel stamme fra dengang, Ruder Konge var vognfordeler.
Hvad man synes bedst om, må være en smagssag, jvf. debatten forleden om togsæt contra lokomotivtrukne tog
Ved skift i på Hamburg Hbf (i 1972) kunne man være i Hoek kl 22,43 og på Liverpool Street Station næste morgen kl 09,15 - Og det har ikke en snus med VLTJ at gøre !
Tilsvarende tilbud via Esbjerg sagde Ar af 14,21 (330) Liverpool Str. an næste dag kl 13,34 -Ikke den store forskel
I 2011 skal man via Bruxelles og gennem røret i dyre domme for at komme en tur i Empire på Leicester Square. -Det er sgu besværligt at komme i biffen nu til dags !
Rejsetiden kan svinge fra 16½ til 25 timer - antallet af skift fra 5 til 8 imod 4 i 1972 (incl til/fra færge), og den hurtigste forbindelse inkluderer regionaltog Ar-Fa midt om natten ! Turen med Eurostar koster noget mere end bedste køje hos DFDS - til gengæld er stewardessens frokost very nice - men det var morgen buffet'en på Winston Churchill også. -Igen en smagssag. Men rejsetidsgevinsten 2011 contra 1972... UHA - den er ikke heldig.
Tip: Man k a n også nøjes med en tur lidt ud ad Odderbanen, hvis man skal i biffen - men jeg skal jo ikke gøre reklame....