En tråd om Århus.
Her et billede taget fra ØM-siden (Filialværksted Mølleengen) og over mod rangerbanegården i foråret 1971.
Foruden at vis, at HHJ Y-Tog også kunne køre godstog ses og en række andre ting.
Øverst i billedet til højre ses en række kølevogne på et udtræksspor fra Henriksens ophuggerplads, som ses øverst til venstre ved de to hvide vogne. Øverst til venstre ses også post 2 (det gamle rangerrygsignal ses) der var en rangerpost med et elektromekanisk anlæg model 1912 som styrede de elektriske sporskifter nedenfor rangerryg 1 i vestenden af strækningsristen. Til højre ovenfor de hensatte MK/FK ses de to SU-signaler fra den gamle godsafgangsrist (den med de mange SU-armsignaler), signalerne forsvandt sidst i firserne i forbindelse med omlægning af godstrafikken til også at bruge ankomstristen som afgangsrist. Til venstre for SU-signalerne udfor Gklms-vognen set et underretningssignal der kunne vise tallene 5, 6 eller 7 alt efter om godstogene til ankomstristen skulle i spor 405, 406 eller 407. Dette signal erstattede de oprindelige TI-Signaler, signalet forsvandet midt i 70'erne.
Der ses også hensatte MK/FK-vogne i udtrækssporet fra spor 700. På tidspunktet for billedet var kun MK/FK sæt 675-676 i drift og kørte på strækningen Århus H-Skjern. Fra sommerkøreplanen 1971 blev alle MK/FK hensat, og den 2/7 1971 blev de alle flyttet til Odense for ophugning.
Pk-vognen foran er 5914.
Post 2 Århus rangerbanegård forår 1971.
Mvh
Georg