Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mz 1401 med kongevognen (Generelt)

af Leif Lykke Madsen ⌂ @, Værløse (ved Farum), 19/5 2014, 15:02 (3842 dage siden) @ Rasmus Arndal

Det er et meget interessant spørgsmål om strømmen til el-varmen i toget. I Danmark har man brugt 1500 Volt ca. 50 Hz fra diesellokomotiver. Fra el-lokomotiver er det 1500 V 50 Hz (uden "ca."), da det er spændingen fra køreledningen, der er ned-transformeret.
I Sverige, hovednettet i Schweiz og Tyskland er frekvensen på køreledninger og dermed el-varmeledningen 16 2/3 Hz, skrives også 16,7 Hz. I bl.a. Holland og dele af Frankrig kører togene på jævnstrøm (=DC), og de har så også DC i el-varmeledningen. Strømmen i el-varmeledningen bruges ikke kun til elvarme, men også til opladning af batterier til belysning, til aircondition, til kogeplader og kaffemaskiner i spisevognen osv. Personvogne, der køres gennem flere lande, skal derfor kunne fungere på de forskellige spændingssystemer og det er et helt "fagområde" for sig selv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak