Mz 1401 med kongevognen (Generelt)
Okay, hvad precist gør et el-varme aggregat? Jeg er klar over at det må stå for elvarmen, som navnet jo siger. Men, hvordan får det energien fra maskinen? og med hvilket middel forsyner det vognene?
Angående kontrolleren, er det så en moment styring ligesom speederen på en bil? eller vil en given kontrolstilling svare til en given acceleration uanset hvad der hænger efter lokomotivet?
Mvh Rasmus
Hvis ellers elvarmeaggregatet stadig er virksomt i 1401, består det af en hjælpediesel med tilhørende generator (først monteret i 1985) som startes når der er brug for det. Den kan så levere strøm til varme og lys i vognene.
Kontrollerhåndhjulet drejes frem i stillinger 1-8. Hvert trin, bortset fra tomg. til 1, forøger omdrejningerne med 85 fra de 315 i tomgang og til 900 i st 8. Omkring 1989 indførte man dog nedsat tomgang, således at omdrejningstallet øges til de 315 ved drejning til st.1.
Hver stilling svarer således til et bestemt omdrejningstal og en bestemt grad af magnetisering af hovedgeneratoren, så igen hver stilling svarer til en bestemt afgivet effekt. Er toget meget lille, øges hastigheden bare det hurtigere.
Hilsen
Henrik
--