relationerne mellem baner og baners opland og rutebiler (Generelt)
Det forekommer mi8g at der er nogle interessante politiske og (lokal)historiske elementer, mht opland mm mellem
banerne og deres rutebilnet, DSB
ditto, privatbanerne
de private vognmænd,
Som hovedregel fulge rutebilruterne banerne som en landevejsudgave af disse og det omkringliggende opland. Der herskede tilsyneladende en hvis borgfrem mellem DSB Rutebiler og privatbanernes ditto, mens begge parter fra tid til anden sloges med private vognmænd (f.ex, GDS kamp med Carl Hansen linie 305)
Tager man udgangspunkt i H-området følger DSB stort set hovedvejene ud af byen.
Valby st sydpå, Valby Langgade st vestpå, Hans Knudsens Pl nordpå, og så ruterne omkring Frederikksuns mod Roskilde, Hillerød og Ballerup.
AB var lidt speciel med samarbejdet med KS og var den eneste privatbane hvis rutebioler kørte midt ind i byen til Rådhuspladsen. GDS holdt sig indenfor sit vopland, men mamn kan undre sig over hvad HHGB lavede på ruten mellem Hillerød og Hornbæk som vel var GDS naturlige opland, og HFHJ fra Frederiksvrk til Helsingør tværs gennem GDS og HHGB-opland, og t5il Frederikssund og Tisvildeleje, som vel også lige var på grænsen til det naturlige opland.
Og sådan var det sikkert også i resten af landet.
Formodentlig har der været en hav af lokalpolitiske intgeresser involvgeret i sådanne relationer.
Hilsen Ole