Efterårsfarver, men hvor ? - sporplan krogager (Billedegætterier)
og Krogager sporplan 1955-56
Det er lidt pudsigt. Jeg ligger (ja, ligger) på et hotelværelse i Varde med ømme ben efter i dag at have gået i skærverne på "den skæve" fra km 31,4 nord for Krogager til km 13,9 Glejbjerg = 17,5 kilometer i skærver. Godt nok i verdens bedste vandrestøvler, men alligevel.
Og hvorfor så det? Tjo, man er jo jernbanenørd og det "forpligter" jo at have en hjemmeside, der hedder www.laurbjerg-bramming.dk. I 2002-2005 gik/løb jeg fra Laurbjerg til lidt nord for Krogager (i etaper!) og har nu i otte år manglet de sidste "sølle" ca 30 kilometer fra nord for Krogager til Bramming. Så i dag har den stået på Krogager-Glejbjerg og i morgen Glejbjerg-Bramming.
Jeg fik fotograferet stationerne Laurbjerg-Bramming i 1978-1979. Og godt for det. For i dag er det praktisk talt umuligt at fotografere stationsbygningerne fra sporsiden. De er simpelthen groet fuldstændig til i "den grønne mur", som vi har drøftet i andre tråde.
Billederne fra 1978-1979 samt de 480 billeder fra i dag (det skal jo gøres grundigt, når det skal gøres) og billederne fra i morgen vil, når jeg får kræfter til det, blive lagt på www.laurbjerg-bramming.dk (der i øvrigt 24 timer i døgnet er modtagelig for billedbidrag fra andre fotografer - såvel gamle som nye fotos. Indtil videre stor tak til Georg Schmidt, Vigand Rasmussen, Thomas D. Rithmester, med flere, der har doneret billeder, som jeg desværre endnu ikke har haft kræfter til alle at uploade).
Men et enkelt billede kan det da blive til fra i dag:
Hvis I kigger på Hennings sporplan fra Krogager, hvor nord (Grindsted) er mod højre og syd (Bramming) er mod venstre, kan I se, at der mod nord er et blindspor, der ender i en grusbunke/enderampe.
Den ser i dag sådan ud:
Klik på billedet for højere opløsning.
Til Poul: Hvor i Krogager er dit billede taget og i hvilken retning?
Og en lille bonus: Strækningen Bramming-Grindsted er kilometreret fra Bramming og mod nord med kilometersten for hver 200 meter - alle til højre for sporet. Sporet er lagt med 12 meter skinner, sandsynligvis fra 1914, og der går 20 sveller på 12 meter spor og der er dobbeltsvellestød. Hver svelle "koster" 2 underlægsplader og 6 svelleskruer - undtagen de 2 ud af de 20 sveller, der indgår i stødet. I disse sveller er kun brugt 4 svellerskruer. Ak ja, det er sådanne observationer man kan gå og foretage sig for at tiden ikke skal falde for lang. Det tog lige under 8 timer at gå de 17,5 kilometer. Det fortæller lidt om, hvor "hårdt" det er at spadsere i skærver. Særligt interesserede kan selv regne ud, hvor mange sveller, svelleskruer m.v., der er anvendt på strækningen Bramming-Grindsted og som måske skal i "optagningsudbud" engang i fremtiden.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Nordenden af Krogager station mandag den 14. oktober 2013. Fotografen har vendt linsen mod nord. Til højre skimtes nordenden af blindsporet, der ender i en grusbunke/enderampe. Bemærk i øvrigt, at "der er lys i lygten" til venstre i billedet. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.