Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Post 2 i Viborg

af Anders Andersen @, 26/8 2013, 19:42 (4106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har på forskellig vis forsøgt at finde nogen der vil hjælpe med at rede signalpost 2 i Viborg, men det har været rigtig svært, når jeg ikke kender nogle aktive jernbane"nørder" i Viborg, hvor jeg bor. Jeg har talt med en af folkene fra MHVJ der arbejder med at restaurere et gammelt damplokomotiv i den forfaldne remise. Et forsøg på at få komtakt til Modeljernbaneklubben i Viborg pr mail endte resultatløs. Jeg har i forbindelse med høringer i Viborg Banebyprojektet kommet med forslag til at bevare post 2 og remisen. Men heller ikke det ser ud til at lykkes.
Jeg har lige fået svar fra Viborg Museum. De skriver "signaltårnet har været oppe at vende nogle gange, men der er ikke den fornødne vilje til at bevare den. Der kan vi ikke gøre mere."
"Remisen er en sag for sig selv - hvor den havner, ved jeg ikke, men det hænger vist sammen med, hvor "aben" placeres rent ejermæssigt" svarer Henning Ringgaard Lauritsen fra Viborg Mueseum. Han svarer slet ikke på mit spørgsmål om de kender nogen der som jeg brænder for at bevare post 2 og remisen i Viborg.
I et sidste næsten "desperat forsøg" på et rede post 2, vil jeg nu prøve at skrive et læserbrev i vores lokale avis i denne uge. (Det har jeg ikke prøvet før og frygter at det ender i noget økonomisk fnider fnader).
Men grunden til at jeg skriver, er også en opfordring til jer, der gerne vil se den meget smukke post 2 i Viborg for - - - måske sidste gang, om at tage veterantoget (Museumstog)fra Randers til Viborg på lørdag den 31/8 i anledning af at det i sommer var 150 år siden at Viborg blev jernbaneby. Den nuværende station blev dog først taget i brug i 1896.
Hvis ikke der viser sig, at så stor en by som Viborg kan bevare signalposten og remisen, har jeg endelig besluttet at gir op her i slutningen af året og fremover tage meget mere til Randers når jeg vil kigge på jernbanebygninger og tog.
Hilsen
Anders Andersen
I Viborg

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak