Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2013, 13:46 (4127 dage siden) @ mss

Mig bekendt er der ikke skrottet nogle tog, men NS har trukket sig fra samarbejdet om de nye Ansaldobreda-tog, der naturligvis er fulde af fejl. Det betyder at nogle, måske leverandøren, kommer til at stå med en stribe tog de ikke kan bruge til noget.

Det er da vist en strid om ord, om det kan kaldes skrotning. Blev Fyra ikke droppet i både Nederlandene og Belgien?

ICE-TD'erne kørte rigtigt nok kun et halvt års tid i den drift de blev anskaffet til, men har jo siden fundet andre opgaver -dog uden aktivering af den ubrugelige kurvestyring, den er droppet.

Jeg syntes bare, jeg engang læste om en anden togtype, hvor Deutsche Bahn var oppe at markere med en holdning om, at hvis leverandøren ikke fik løst nogle problemer inden for en kort tidshorisont, ville de finde en anden leverandør.

Siden beslutningen om køb af dobbeltdækkervogne er behovet ændret, (...)

Det kan diskuteres. I realiteten blev IC4 ikke bestilt til løsning af den opgave, strategien "Gode tog til Alle" foreskrev. Der var behov for bedre regionaltog på Sjælland, men der blev afgivet ordre på tog til løsning af IC3-togenes opgaver. På den anden side er der nu snart behov for en afløser for MR og evt. ME.

Det giver dog ingen antydning af, hvorfor IC4-togenes fremtid ikke var et tema for 5-10 år siden.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak