Strømforsyning mm til jernbanenettet (Jernbanen i dag)
Inspireret af en artikel i Ingeniøren fra 5.4., må man måske sige at det er noget af et komplekst system.
S-banen fra 30erne kører 15.000 V jævnstrøm, som vel var "state of the arts" dengang?, og nyeste generation kører stadig på dette net, men omdanner jævnstrømmen til vekselstrøm,mens el-lokos på fjertrafikken jo kører 50hz 25kv vekselstrøm, og de 2 nærmeste nabolande Tyskland og Sverige kører16.2til 16.7 hz og 1.5 kv, og nogle lokos jo så er udstyret med begge systemer..Hilsen Ole
S-toget er 1500 V - ikke 15000 Volt - og det var ikke state of the art i 30'erne
For nærbaner var det.
http://de.wikipedia.org/wiki/S-Bahn_Hamburg
1200 V jænstrøm
Og 1500 V er i praksis 1650 V og det har det sikkert altid været
S-tog 1500 V jævnstrøm
Øvrige el-tog Danmark 25 kV 50 Hz
Sverige, Tyskland 15 kV 16,7 Hz (ikke 1.5 kV = 1500 V)