Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

helsingør

af Per Sørensen, 30/12 2010, 13:12 (5079 dage siden) @ ole

Jamen det er helt sikkert Trelleborg, den var kendt på den ekstremt høje hæk.

Så svarer jeg lige på noget fra den anden tråd om Helsingør:
Sporet der gik parallelt med HHGB (lokalt kendt som "Hele Herligheden Går Baglæns"), startede umiddelbart efter sporskiftet på Niels Munchs billede. Tæt på sporskiftet bag det lille hus, ses en sort tingest der ligner en fabriksskorsten. Det er den smukke gamle røde kran der endnu står på Kongekajen som det hedder der. Lige efter denne kran startede parallelsporet og gik under de 2 kulkraner der tilhørte henholdsvis Kaas & Sørensen og Wright & Svendsen. Sporet fortsatte forbi Værftets hovedbygning og der ligger endnu lidt sporrester. Udenfor værftsporten lå et sporskifte, hvorfra sporet drejede ind på værftet i "den skarpeste kurve i miles omkreds". Sporet på værftet var meget kort, nok mest til lastning af skrot til Stålvalseværket, som man havde aktier i.
Værftet havde iøvrigt dampkraner på et spornet, der dækkede næsten hele området.
Parallelsporet fortsatte langs med værftets ringmur og endte med et omløb helt ude under den helt enorme tredie kulkran på Nordre mole.
Trafikken med gods på havnen har vist været minimal igennem næsten alle årene.

Lokalbanens kørsel videre til Hillerød har været drøftet jævnligt. Lige nu er man ude pånoget andet, nemlig at få BDKs opstillingsspor gjort kortere for at få plads til to Lokalbanestammer.
Det eneste rigtige er selvfølgelig, efter et kort stop, at køre videre til Hillerød eller Hundested?
Venligst
Ped


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak