Hvilket smalspors loko? (Billedegætterier)
Hej igen.
Jeg har i går set en udskrift af en Kedelprotokol, hvor Pionér og Minør havde andre numre, en dem jeg oprererer med. Lokomotiverne har hver sit byggenummer, og da de fik nye kedler, fik de nye kedelnumre.
Men i den gamle udskrift var der byttet om på Pioner og Minør. Denne sag er jeg nødt til at efterforske. Der er flere muligheder:
Jeg kan have skrevet forkert. Det er sket før.
Kedeltilsynet kan have skrevet forkert. Det er set før.
Der kan på et senere tidspunkt på Island? været byttet keder og dermed byggeplade.
Navneskiltene kan være byttet på et tidspunkt.
I Nordens Jernbaner fra Stenvall var engang et billede af en af fabrikspladerne. Vil du kigge og viderebringe resultatet?
Mvh.
Bent Hansen
Jung 129/1892. 900 mm. 29,3 m². Navn: Minør.
1892 Leveret via Dolberg til N. C. Monberg, København.
1910 Ny kedel, Jung 1592/1910.
1910 - 13 Udvidelse af Østerport Station for N. C. Monberg.
1913 - 17 Anlæg af havnen i Reykjavik, Island for N. C, Monberg.
1917 - 20 Godskørsel på Reykjavik Havn for Havnestyrelsen.
1920 - 22 Anlæg af 2. etape af Reykjavik Havn for Havnestyrelsen.
1922 - 25 Godskørsel på Reykjavik Havn for Havnestyrelsen.
1925 - 28 Anlæg af 3. etape af Reykjavik Havn for Havnestyrelsen.
1928 - 61 Hensat i materieldepot på havnen for Havnestyrelsen.
1961 - 62 Udstillet i anledning af Reykjaviks 175 års byjubilæum.
1962 - 75 Udstillet udendørs på museet Árbær.
1975 - Udstillet indendørs på museet Árbær.
Bemærkninger
Om navnet se bemærkninger til Jung 130. 3. etape af Reykjavik Havn var anlæg af Dampskibsbroen. 1961 - 62 var det formentlig udstillet på havnen? Der er blot stod stedsangivelse angivet udstillingsområdet. Lokomotivet skulle være køreklart, og der var planer om en museumsbane.
Jung 130/1892. 900 mm. 29,3 m². Navn: Pioner.
1892 Leveret vis Dolberg til N. C. Monberg, København.
1898 - 1902. Formentlig i København for N. C. Monberg.
1910 Ny kedel, Jung 1592/1910.
1913 - 16 Anlæg af havnen i Reykjavik, Island for N. C, Monberg.
1916 - 17 Hensat nedbrudt i Reykjavik for N. C. Monberg.
1917 - Hensat i materieldepot på havnen for Havnestyrelsen.
1975? Visse dele fjernet til reparation af Pioner.
19?? Opsat som Denkmal på Havnen i Reykjavik.
Bemærkninger
HJ kalder lokomotivet Minør, men Kedeltilsynet kalder det Pioner. Allerede 1994 stod lokomotivet på havnen. Bemærk, at kedlen har samme nummer på både Minør og Pioner. Det er naturligvis en fejl.