Australienstur (Generelt)
Jeg er hjemme igen i Danmark efter en fantastisk 6 måneders tur til Australien. Jeg landede i Kastrup i torsdags og i min egen seng 43 timer efter jeg stod op i Sydney. Jetlag overstås normalt på et par dage men denne gang har været sej og det er først nu, jeg er ved at være oppe i omdrejninger igen.
Inden afgang fra Sydney benyttede jeg lejligheden til en sightseeingtur på Sydney Central Station og dette bliver den sidste beretning fra min tur i denne omgang.
Den første station i Sydney blev bygget i 1855 i forbindelse med åbningen af den første bane i New South Wales mellem Sydney og Parramatta. Den anden station i Sydney åbnede i 1874 og afløste den første station på samme sted. Stationen blev kaldt for Redfern og blev løbende udbygget til at omfatte i alt 13 perroner. Omkring år 1900 var stationen, trods udbygning, blevet alt for lille til den eksplosive trafik og en ny central station blev planlagt lidt tættere på centrum.
Arbejdet på den nye tredie station blev påbegyndt i 1901 og i 1906 kunne første del af stationen åbne. Ved åbningen blev to sporvognslinjer lagt om, så de via en rampe fik stoppested lige udenfor den store banegårdshal, der mod byen lå i første sals højde. Sporvognslinjen blev nedlagt i 1957 men genåbnet som Metro Light Rail i 1997.
Central Stations vartegn - klokketårnet - blev færdigt i 1921 og er 85 meter højt. Siden da er stationen løbende udbygget til i alt 24 perroner, hvoraf to ligger under jorden på linjen til Bondi Junktion, der åbnede i 1979.
The Indian Pacific var netop ankommet og bestod af to lokomotiver og 24 stålbogievogne. Inden perronen blev toget delt i to dele for at alle vogne kunne komme til perron.
Denne lange tråd bliver på et tidspunkt bearbejdet til en sammenhængende artikel med flere historier og flere billeder.
Sidste billede i denne omgang er fra Circular Key i Sydney - en af verdens smukkeste byer.
Cheers!
--