"Dobbeltspor" Svendborg-Kogtved
Var der 2 paralelle spor inde fra stationen og ud til forgreningsstedet?
Venlige hilsner
Søren
Kære SørenJa, det var der. Lars Viinholt-Nielsen i Odense-Svendborg-Banen 1876-1976, side 113:
"Fra starten havde det været påtænkt at lade Svendborg-Fåborg-banen benytte Odense-Svendborg-banens spor til Kogtved og dér anlægge en lille forgreningsstation. Dette blev imidlertid opgivet af driftsmæssige årsager, og den nye bane fik sit eget spor ved siden af Odense-Svendborg-banens."
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej igen SørenOg i Lars Viinholt-Nielsens "efterfølger" "Svendborgbanen i 125 år" er der på siderne 39, 66, 141 og 174 billeder af den "dobbeltsporede" strækning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Stødte i dag tilfældigt på nedenstående.
Vi forstår jo meningen; men der er tale om en dårlig formulering. For teksten kan faktisk læses, som om strækningen Svendborg-Odense fortsat skal være enkeltsporet og at strækningen Svendborg-Faaborg over delstrækningen Svendborg-Kogtved skal være dobbeltsporet. Det vil sige i alt tre spor Svendborg-Kogtved.
Dobbeltspor i gængs forstand er der jo heller ikke tale om. Der må være tale om to enkeltsporede strækninger. Det var der vistnok også på Horsens Vestbaner.
"Ægte" dobbeltspor ved en dansk privatbane i gængs forstand har vel aldrig eksisteret?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Dansk Lokomotiv Tidende, 15. årgang, nr. 9, 5. maj 1915, side 109. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.