Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der kommer altid en sporvogn og ...-det gjorde der så ikke. (Generelt)

af Niels Munch, 24/4 2012, 11:58 (4531 dage siden) @ Jens MO-Møller

KS busserne serie 1 og 2 var klassisk smukke busser, nærmest en slags asfaltens MO-vogne, men det synspunkt er mange nok uenige i!!!

Mnjaaeeh - var vi ikke nærmere på vej over i "Y-togs ligaen"?

Asfaltens MO (hos KS) var i mine øjne det gennem 50-erne løbende udviklede "standardkarosseri" fra DAB, bygget over såvel Büssing, AEC som (mange) Leyland chassiser, og som både én- og tomandsbetjente:

[image]
KS 903 Gladsaxevej 1960 (arkiv nm).

..... her eksemplificeret ved KS 903 Leyland Royal Tiger (1959), ved Hurtigbus-stoppestedet på hjørnet af Gladsaxe Ringvej og Gladsaxevej. Bussen til højre er linie 162 til Glostrup - tilhørende I/S Forenede Rutebiler - en Scania Vabis B22V fra 1950 med karosseri fra Aksel Andreasen i Sorø, reg. AH 78.043, kendelig fra sin søstervogn på den smalle nødudgang midt på venstre side.

Bygningen t.v. bag de påstigende er administrationsbygningen til American Tobacco Company A/S, min faders arbejdsplads fra 1952, hvor fabrikken netop var flyttet fra Sundholmsvej på Amager, hvilket var medvirkende årsag til etableringen af Hurtigbussen linie 38. Ret bag KS 903, nede på Tobaksvej, lå det hus, der fra fra mit 7. leveår blev mit barndomshjem.

Det, jeg ville sige, var blot, at busserne i sporvejstiden (heller) ikke var uinteressante ;-) .

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak