Århus-Galten-Silkeborg (Trafikpolitik)
"Jernbanens forløb ned mod Julsø er særligt analyseret. Det valgte
linjeføringseksempel synes umiddelbart at repræsentere en linjeføring, som
medfører den relativt mindste stigningsgradient på jernbanen samtidig med at
jordarbejdet ifm. baneanlægget minimeres. Stigningsgradienten vil dog være op til
35 ‰.
En gradient på 35 ‰ er mulig, når der ikke skal køre godstog på jernbanen. Over
den kritiske strækning på ca. 500 m har linjeføringen som udgangspunkt en
stigningsgrad på ca. 60 ‰. For at føre jernbanen igennem dette område må det
derfor påregnes, at der skal bygges en rampe hen mod området, og at der
tilsvarende skal ske en afgravning i traceet, der reducerer gradienten. Højden på
ramper og dybden af afgravningerne skønnes at være i størrelsesordenen 7,5-10
m."Jeg synes det lyder voldsomt.
Hele ideen lyder mest som et luftkastel. En bane á la denne skal jo konkurrere med mange andre mindst lige så relevante infrastrukturprojekter. Det er i øvrigt påfaldende at der ikke er regnet på en busløsning med store busser af svensk model, når man alligevel har bygget en fin motorvej.
Og mht. Linå Vesterskov svinger naturbevarelsens pendul nok i retning af modstand, når tankerne om ødelæggelse af vor nære natur for at frelse hele vedrens miljøbroblemer går i sig selv om nogle år. Det eneste ingeniører gør i forbindelse med disse projekter er at slå op på kort over udpegede biotoper og resten er "fri jagt". Der står jo ikke på kortene at nogle at Danmarks højeste skovtræer netop står i denne skov.