Århus-Galten-Silkeborg (Trafikpolitik)
Nu må i lige hjælpe mig, godt nok har jeg løbet terrænløb i de områder da jeg aftjente værnepligt i det midtjydske, blandt andet omkring silkeborg søerne, men er der noget til hinder for, at f. eks en MZIV kan køre godstog der, altså ikke af størrelse som dem der kører i Transit Peberholmen - Padborg og videre, men jeg tænker på en størrelse cirka 20 godsvogne ad gangen Jeg ved ikke hvor meget potentiale af gods der er i f.eks Herning området, men klart hvis der er behov må man da finde en løsning af en eller anden art.
Jeg er ikke helt med på om du mener strækningen Herning - Århus via Skanderborg, eller den ny bane via Galten.
I slutningen af 70'erne var jeg på ferie i Laven, og der var dengang to godstogpar på hverdage, hvor det største givetvist var på 20 vogne eler mere, og blev fremført af My. Dengang kørte der også af og til MZ I og II i persontog på banen, men jeg erindrer ikke at have set MZ i godstogene.
Sidst der kørte godstog på banen var man nødt til at bruge My fordi banen ikke længere må bære en Mz. Men hvis banen blev opgraderet kunne man nok lade en MZ trække noget gods den vej, forudsat behovet er der. Ellers er der jo stadig My og Mx hos visse godsoperatører hvis det endelig skulle være. Men det skal det åbenbart ikke.