Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Århus-Galten-Silkeborg (Trafikpolitik)

af Troldhøj, 9/3 2012, 12:21 (4651 dage siden) @ Ekaeli007

... jeg ved ikke om der bliver for stor stignings promille jeg kan ikke helt huske terrænet hvor banen skal
have linieføring,...

Fra rapporten:

"Jernbanens forløb ned mod Julsø er særligt analyseret. Det valgte
linjeføringseksempel synes umiddelbart at repræsentere en linjeføring, som
medfører den relativt mindste stigningsgradient på jernbanen samtidig med at
jordarbejdet ifm. baneanlægget minimeres. Stigningsgradienten vil dog være op til
35 ‰.
En gradient på 35 ‰ er mulig, når der ikke skal køre godstog på jernbanen. Over
den kritiske strækning på ca. 500 m har linjeføringen som udgangspunkt en
stigningsgrad på ca. 60 ‰. For at føre jernbanen igennem dette område må det
derfor påregnes, at der skal bygges en rampe hen mod området, og at der
tilsvarende skal ske en afgravning i traceet, der reducerer gradienten. Højden på
ramper og dybden af afgravningerne skønnes at være i størrelsesordenen 7,5-10
m."

Jeg synes det lyder voldsomt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak