Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

UIC type X og Y, evt. 4.vogn i IC-3, Storebælt mm (Generelt)

af gamle ole, 4/3 2012, 13:50 (4654 dage siden)

Hej

Grunden til at man i sin tid ikke valgte den lange version af UIC standaedtyperne, skulle skyldes de davæende Storebæltsfærger ( 1 spor på klappen, 2-3 spor på færgen).
Sidenhen fik man 2 spor på klappen og 4 spor på færgen, så de kunne vel klare færgekurverne? Sidenhen købte man jo osså de lange fra DB.
Var det sådan det hang sammen?
Og ligeledes med de relativt korte IC-3 og IR-4 tog og kun med 3-vognsæt (hvor man vist har diskuteret at tilføje en 4. vogn i IC-3).
Og i vore dage er der jo fast forbindelse.

hilsen Ole


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak