Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanegården mm (Generelt)

af Steff, 4/3 2012, 11:52 (4654 dage siden) @ Georg Schmidt

God formiddag til alle!

Så ER der vel kun et at gøre efter min ringe mening og det er at rette sig efter det "man" skrev til hinanden, Værkstedet hhv. Centralværkstedet i København eller Aarhus. Man må måske lidt naivt:-) gå ud fra, at Maskinafdelingen, Maskintjenesterne, Distrikterne og ikke mindst værkstederne henvendte sig korrekt til hinanden, ikke sandt?

Og lidt yderligere for at gøre en kort historie l a n g:

Alle værkstederne var direkte underlagt Maskinafdelingen.
Værkstedet i Nyborg var bygget som et selvstændigt værksted helt tilbage i tiden fra starten af det daværende ”Danske Jernbane Driftsselskab” for vedligeholdelse af materiellet på Fyn. Efter Lillebæltsbroens åbning, blev værkstedet ikke mere benævnt som et Centralværksted, men som et ”Maskinværksted” af Værkstedet i Aarhus og anvendt som vognværksted med speciale i godsvogne. Frederikshavn havde også haft et selvstændigt værksted indtil Limfjordsbroens åbning, hvor efter det også blev til et maskinværksted under Værkstedet i Aarhus. Yderligere fandtes et par mindre filialværksteder (Fvk): Ved Mølleengen i Århus (Fvk Ar), i Skanderborg (Fvk Sd), i Esbjerg (Fvk Es) og endelig i Aalborg (Fvk Ab).

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak