HH i 80'erne (Generelt)
Jeg har lige nogle spørgsmål til togoverførslerne på Helsingør-Helsingborg i 80'erne.
Hvor ofte havde færgerne tog med over?
Hvilken tog havde de med?
Skulle de deles for at komme med på de små færger?
Var det ikke kun de danske færger "Najaden", "Kärnan", "Kronborg" og "Holger Danske" der havde spor på vogndækket?Så vil jeg da også meget gerne se nogle billeder fra dengang...
Men HELSINGØR og HELSINGBORG havde da også spor og var danske. Det har altid været danske færger på denne overfart. Det var i begyndelsen af 80'erne lidt op og ned hvilken tog, der gik over med hvilke færger. Hvad var der til rådighed når der var mange biler om sommeren. I sommeren 1981 sejlede Helsingborg og Helsingør som 5. og 6.færge. Helsingør sejlede derfor hovedsaligt i leje 3 i Hg og leje 121 ( det yderste) i Hbg og kun med biler. Men den har da afløst som 1.færge for Holger Danske med tog. HELSINGØR lå da oplagt om natten ved kranen i Hg. En dagsordre for HELSINGØR lød på 8 dobbeltture og i bedste fald 9 ture på en dag. Det var som regel når bilerne holdt helt op til Flynderborgvej.
En af de store færger lå som regel en tur over om natten hvis ikke den skulle sejle en tur med farligt gods (RID gods). En tur med farligt gods betød som regel max 12 passagerer eller ingen overhovedet, hvilket kioskpersonalet som regel var glade for.
Mindre farligt gods kunne også komme med over i dagtimerne. Som regel så med nedsat passgerantal.
V.H.
Flemming J
Fhv.styrmand på HELSINGØR