Hvor. (Billedegætterier)
Hej HenrikW, h087, OJK37, UTJ m. fl.
Tak for diverse, både foto-tilbud og indlæg af mere verbal art, herunder div. "tak´er".
I dag har "den" gået på at klargøre stækningen Skælskør-Dalmose og Dalmose station, således at de forhåbentlig er at finde på "siden" i morgen mandag.
Det har derfor ikke været muligt at følge med også på Forum (der er jo også det almindelige familieliv, spisning, kaffe, og TV), men her sidst på aftenen kom jeg ind, og der var jo indtil flere interessante indlæg.
h087´s tilbud tager jeg -naturligvis- gerne imod. Det samme gælder UTJ´s seneste tilbud.
OJK37´s indlæg omkring fotos, der måske "spares" til evt. senere bogudgivelser, er jo også ganske interessant. Det underbygger vel egentlig netop det, jeg et par gange eller tre har anført i et par andre tråde. Der er masser af fotos at øse af, men det synes også tydeligt, at netop "de store fotografer", der også tit er forfattere af jernbanebøger, ofte glimrer ved deres fravær ! ! !
Pudsigt: Før udgivelsen af den seneste bog om netop denne bane og dens "fødebane" mellem Slagelse og Næstved, havde jeg indsendt de syv gamle fotos, der indleder "siden" om Skælskør station. Ved bogens udgivelse kunne jeg konstatere, at ikke et eneste var benyttet ! ! !
Så er spørgsmålet vel: Hvor mange fotografer / negativejere, og hvor mange fotografier skal holdes tilbage i årevis, for ar der kan blive ca. 100-150 til en sådan bog ??? ... og resten ser vel aldrig mere dagens lys - måske bliver de endda destrueret - jfr. en tråd for nogle dage siden. (Den "blomstrede" for øvrigt hurtigt af.)
Jeg har efterhånden en sådan alder, at skal andre nå at se de fotos, jeg i sin tid fik lejlighed til at tage, inden det var for sent, ---ja, så skal det snart være. Når jeg først selv ikke længere er i stand til noget, efter "deadline", er det ikke godt at vide, hvor såvel fotos som andet ender, og hvor mange år det skal ligge på hylder dér, afventende bedre økonomier eller bogudgivelser.
Når mine fotos er lagt ind på denne "side" (Skælskør-Dalmose) er den nok oppe på ca. 70 fotos. Hvis der hertil lægges de fotos, der i aften er stillet i udsigt, nærmer vi os 100 (og vi taler kun strækningen Skælskør-Dalmose - fire stationer). Så er der endda ikke taget hul på emner som materiel og bygninger / arealer, medens banen stadig var i live, samt f. eks. køreplaner m.v.
Tænker vi så på, hvor mange fotografer, der i tidens løb, i banens levetid, efter nedlæggelsen, som veteranbane og nu, hvor det hele er slut, har taget billeder, ---- mon der så ikke alligevel skulle være nok af interessante fotos, til den næste bog, der sikkert ikke udkommer de nærmeste ti år.
Jeg er så meget optimist, at jeg tror, at det går alligevel.
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose (under udarbejdelse)