Helsingør (som jeg husker det) (Generelt)
en masse på div. MH´er. FC. Helsingør fik jeg også se. Sjovt at kunne se det hele fra oven.
I Helsingborg, lå færgerne til i Hej alle.
Som gammel Helsingør dreng, ville jeg lige skrive lidt om hvad jeg kan huske.
Jeg har altid opholdt mig meget på Helsingør station. Dengang var der jo meget at se på. Lillenord blev kørt med MO fra spor 0. Spor 1-2 var der tog til og fra Sverige, Norge Osv. Som blev rangeret til og fra færgerne af MH. Spor 3. bruges som idag til kysten. Dengang var der kun GM i front og en MH rangerede vognene til og fra færgen. Af færger var der de 4 "store" og 2 "U-både" (Helsingør og Helsingborg) hvor man sad under dæk. Alle færger havde et spor.
Af tog kan jeg huske at der var tog fra Helsingør til Paris med 1.og 2. klasse og ligge og sovevogne. Jeg kan huske jeg snakkede med en Lkf. Han sagde at Helsingør var "lille Tyskland" Pga. de mange tyske vognstammer.
Jeg mener at der var 5 MH´er i Helsingør, og de havde rigligt at lave. Der kom jo lange godstog. Når de skulle oprangeres, var der for det meste ikke plads på "risten" Så de skulle næsten til Snekkersten, før de kunne trykkes tilbage. Det var mange gange et stort arbejde at få de tunge godstog op af stigningen til Snekkersten. Den dag idag kan man se rangermærket næsten i Snekkersten. I Snekkersten var der også godsvogne. Der var to spor på "landsiden" af stationen.
Ved færgerne var der to spor selvom der var tre færgelejer. Kom man til Helsingør af strandvejen kunne det godt tage lang tid at krydse sporene, da man ikke kun kørte de vogne der var plads til på færgen derned, så vejen var spæret af vogne.
Det skete af der var en flink rangsist, der gav mig lov til at køre med på MH´en. Lykken for en ung togtosse.
Der jeg blev støre skulle jeg i praktik, og det blev naturligvis hos DSB i Helsingør. Så jeg fik kørt med på kysten til Københaven og retur på maskinen og i BNS, og til Hillerød med ML, og venstre side af havnen set fra Helsingør. Der var ikke meget plads til de lange godstog, og når de skulle til Ramlösa (Rangerbanegård) syd for Helsingborg, skulle hele stammen køres gennem byen ved havnen, i gå tempo. Så det kunne godt tage langtid at hente kaffe til min mor.
På Helsingør station var der rejsegods indlevering i den store forhal og en lille kiosk.
Skulle man fra toget, og til DSB færgerne skulle man op af nogle trapper, og henover vejen i en "finger" som man kender fra Scandlines idag, ned igen for at få en billet, op og ud på færgen.
Af færger var der 6 DSB færger, 4 LB sener SFL færger, og 4 Sundbusser, så der var liv i havnen den gang.
Denne lille fortælling er som jeg husker det. Kritik modtages med glæde.
Det kunne være sjovt at læse om hvad i kan huske fra jeres område.
Mvh. Ozzie.