Helsingør (10 fotos) (Generelt)
Godaften Kenneth!
Nej, du ER lovlig undskyldt, ikke alene p.g.a. fødselsår, men nok mest fordi, antallet af kørsler har været begrænset og faktisk kun sket under den anden verdenskrig. Muligvis lidt efter krigen, men det har jeg ikke belæg for.
1. Dc. havde meget længe ønsket en stor og kraftig godsmaskine, da men kun havde litra G og D for denne avendelse. Men 2. Dc. havde ikke lokomotivkapacitet nok til at udlåne/hjælpe 1. Dc med et stort lokomotiv. Først efter bygningen af Lillebæltsbroen (åbningen maj 1935) kunne 2. Dc frigive et antal R I, da nogle ture blev lagt helt om til at gå fra Nyborg til Aarhus i stedet for Fredericia. Yderligere blev der frigivet R, da 2. Dc. modtog nogle af de svenskbyggede ”nye” litra E fra 1937ff.
Litra R skulle hovedsageligt KUN anvendes på Vestbanen og derfor fik Mdt. Korsør nr. 934 – 936 og Gb nr. 937 og nr. 945. Men p.g.a. deres metervægt samt ikke mindst gang i sporet (2 cylindrede), skabte de problemer uden for de egentlige hovedspor. Bl.a. kunne de ikke (fik ikke tilladelse til) at køre gennem Røret til Helgoland samt på godsforbindelsesringen (Vigerslev via Nørrebro til Hellerup). Dette reducerede jo en praktisk anvendelse af maskinløbene fra Kh, da der SKULLE foretages en skarp vending ud mod Belvedere, ligesom anvendelse nord for København var udelukket. Man kunne altså ikke køre stammen – og derved frigøre sporet – mod Helgoland/Østerport. R I kunne således heller ikke køre de dobbelte Hillerød/Helsingør eller anvendes som godsmaskiner på Nord eller Kysten.
I 1938 blev R I udskiftet med R II nr. 954 og 956 til Korsør og nr. 957 til Gb.
Alle R I fik ændret afbalancering fra ca. 1940 ved en O-reparation, hvorfor der ikke var problemer mere ud over hvis ikke sporet kunne bære – som STADIG i Røret.
Danmark blev besat i 1940 og der kom efterhånden skub i ændringerne af spor og dermed anvendelsen af R II. I et cirkulære af 8. februar 1943 fik R II så endelig tilladelse til at køre Kh til Hg. Endelig blev al kørsel frigivet pr. 31. marts 1944, men da var formålet med anvendelsen af R på Kysten jo næsten stoppet, da Sverige havde stoppet for tyske transporter gennem landet.
Så svaret er vel dette – altså mere korrekt - at ja, litra R II har kørt på Kystbanen i flere tilfælde med godstog under den anden verdenskrig. Men der blev ikke kørt efter den anden verdenskrig, da litra S og E overtog den tunge godskørsel på denne strækning, mens de mindre godstog (standsende) stadig blev fremført af nu hovedsageligt kun litra D.
DSB litra R II nr. 959 på Københavns Hovedbanegård med tog til Vestbanen i 1954.
Foto: Clausen, arkiv Lokomotivet.
I midten af 1950´erne forsvandt R II fra 1. Dc., bl.a. p.g.a. tilkomsten af de nye store dieselelektriske lokomotiver litra MY.
NB: Rigtig godt forslag h087 kom med m.h.t. bogen "DSB litra R, H og S, de store delvist danskbyggede damplokomotiver" ISBN 978-87-992594-0-3.
Der står (næsten) alt man kan få at vide om netop disse lokomotiver.
--
Steffen Dresler