Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mdt Aalborg 1969-70 (Generelt)

af Georg Schmidt, 1/1 2012, 22:17 (4712 dage siden)

Lige før nedlæggelsen af det gamle maskindepot i Aalborg tog jeg nogle billeder fra dampens sidste dage.
[image]
Her kom jeg næsten for sent, her den gamle rundremise.
[image]
[image]
E 974 var varmemaskine i perioder i Aalborg i 69-70.
[image]
E 974 i Aalborg 1969.
[image]
Om E974 i forbindelse med en undersøgelse af E-maskinernes tilstand og økonomi i 1948, hvor man bl.a. sammenlignede E I og EII maskinerne, skriver overmaskiningeniør Krag: Det er oggså bemærket, at der er betydelig forskel på de forskellige maskiners dampslag. Nogle og især E I 974 har - trods samme udgangshætte - et betydeligt kraftigere dampslag end andre E I-maskiner. Maskinen betegnes af blandt lokomotivpersonalet som "god" og " meget stærk", og alle kan køre med den. Dette hænger utvivlsomt sammen med, at maskinen damper, løber og trækker godt, men med hensyn til kulforbrug er den en af de allerdyreste. Herover foreligger imidlertid ingen beklagelser.:-D
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Der var to drejeskiver, en 14meter ved den gamle rundremise og en 20 meter ved den lange remise. Aalborg havde som regel K og D maskiner stationeret. Store maskiner ved mdt Aalborg var som regel Århus maskiner på kort ophold inden turen igen gik sydpå, og så selvfølgelig H legendariske H 790 fra 1947 til 1956.:-)
[image]
MO 1857 i remisen.
[image]
MY 1131 og E-maskine reserven ved Mdt Aalborg i remisen.
Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak