Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mdt Aalborg 1969-70 og senere (Generelt)

af Anders Bové @, Aarhus, 3/1 2012, 18:59 (4714 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej. Jeg er første gang jeg skriver på forummet, så jeg håber jeg gør det rigtigt.

Foranlediget af Georg Schmidts indlæg om det sidste damplokomotiv til Ålborg, er jeg af en anden opfattelse.

D.30.marts 1970 var jeg på Århus godsbanegård, fordi jeg havde hørt, at der skulle køres med damp. Det var 2.påskedag og p.g.a. påsketrafikken blev den ordinære Mx erstattet af E 984.

Da jeg ankom var maskinen tilkoblet og der blev fyret intensivt. Det var godstog 3995 til Ålborg med afg. ca. 20.00. ( tænk at man kan huske sådan noget !)Så vidt jeg også husker, var der 530 tons på krogen.

Umiddelbart bag maskinen var indsat en togførervogn og jeg og min svoger fik lov til at komme med til Langå, hvor der skulle rangeres.
Vi hang ud af vinduet det meste af vejen, så vi har nok været sorte i hovedetda vi nåede frem.
På det tidspunkt var der vist ikke mange erfarne damplokofører tibage, men det begyndte godt med damp ud af alle sprækker. Man havde nok disponeret med et rimeligt damptryk til Langå, men da toget befandt sig midt imellem Laurbjerg og Langå gik det i stå. Så var gassen gået af "Skt Gertrud." Vi holdt så midt på linien i ca. 20 minutter, hvorefter den kunne slæbe sig ind til Langå.Få minutter efter ankomsten stod dampen ud af alle sprækker igen !
Vi fik at vide at maskinen ville returnere næste dag med et godstog, og det kan meget vel have været tog 2020. Vi stod på perronen i Brabrand og mærkede suset da det bragede ud af mørket.

Jeg mener derfor at det var det sidste ordinære damptog fra både Århus og Ålborg.

Med venlig hilsen
Anders Bové

Hele emnet:

RSS Feed af emne

DSB MH346Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak