Historien bag stopknap/passagersignal systemet? (Generelt)
Jeg syntes bestemt jeg kan huske mig og mine forældre et par gange i min barndom var i Sejs og
vi skulle sige til togfører at vi skulle af i Sejs, det var da der kørte MK FK tog.
Der har ind imellem været en uofficiel stopknap i visse tog. Dengang jeg jagtede MO vogne på Jyllands Westkyst var der jo ikke stopknap, så grundlæggende standsede alle tog altid ved alle trinbrætter. Men på visse løb var køreplanen lidt stram, eller man havde fået en lidt sløj MO vogn. Der har jeg jævnligt oplevet at togføreren holdt godt styr på destinationen på biletterne, og når vi nærmede os et trinbræt hvortil ingen havde billetteret, trykkede han "færdigmelding" på brummeren, hvorefter lokoføreren trillede forbi trinbrættet i gangtempo - han ville da kunne nå at standse hvis der var nogen der havde søgt ly i de solide og tætte svellehytter som dengang var venteskure. Ellers trillede man forbi og farten sattes op igen. Et minut har man vel sparet.