Opdateret: Sorø By-Vedde nedlæggelse af godstrafik 1950 (Generelt)
Under løsningen af denne opgave stødte jeg på følgende uoverensstemmelse:
Wikipedia angiver lukningen af Veddebanen til den 1. oktober 1950.
Lokalhistorisk Arkiv Stenlille angiver lukningen af Veddebanen til den 1. oktober 1951.
"The Smoking Gun" i denne sag ville være en meddelelse fra Generaldirektoratet. Desværre omfatter min samling lige præcis ikke en sådan meddelelse, idet jeg p.t. kun har affotograferet 1950-1951 "pletvist". Men jeg kan se, at man pr. 8. oktober 1950 udsender et rettelsesblad til Ordresamlingen, serie H, der "gør noget grimt" ved bl.a. Døjringe og Munke Bjergby plus evt. nogle flere lokaliteter på strækningen, så det indikerer, at driften er blevet indstillet pr. 1. oktober 1950 eller 8. oktober 1950 (der var køreplansskifte pr. 8. oktober 1950).
Men jeg vil da kigge efter, næste gang jeg kommer til Odense.
Jeg har en mistanke om at sådanne "generelle" oplysninger i et vist omfang har det med at blive "skrevet af" i jernbanelitteraturen, for det er jo noget af det mindst spændende at forske i. Men bevæger vi os alligevel fra primærkilderne til sekundærkilderne beretter mindst to troværdige bøger, at nedlæggelsen af godstrafikken sker i 1950: Steen Ousager: "På sporet 1847-1997, bind II, Krige og fornyelse", side 245 siger "1. oktober 1950"" og Ole-Christian Munk Plum: "Høng-Tølløse Jernbane 1901-1976", side 45 siger "1950". Jeg har p.t. ikke Peer Thomassens bog om Sorø-Vedde, men andre Forum-deltagere har den måske ved hånden?
www.evp.dk taler dog (måske) imod, idet Erik kan fremvise billeder fra "en "kommission", der den 22. oktober 1950 besigtiger banen, inden der træffes beslutning om nedlæggelse". Erik anfører ikke kilden; men mon ikke Erik kommenterer mine udgydelser ved lejlighed.
Guldvang skriver i Jernbane-Bladet 1961, nr. 4, side 98: "Fra 30/6 1933 haltede man sig så med traktorbetjening frem til 30/9 1951, hvilken dato optagning af skinnerne begyndte." Med mit kendskab til Guldvang betyder det, at Guldvang havde dokumentation for, hvornår optagning af skinnerne begyndte; men ikke present hvornår godstrafikken blev indstillet. Det kan i dag virke lidt underligt, når man ved, hvor grundig Guldvang i øvrigt var.
Ib V. Andersen anfører i Jernbanen 1969, nr. 2, side 7, at godstrafikken ophørte 1. oktober 1950.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen