Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kalenderlåge nr. 17 - den måske lidt sværere udgave (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/12 2011, 13:37 (4726 dage siden) @ UTJ

Vi kan jo begynde med at få defineret hvilke årstal de 17 år relaterer til. Og den gode Ludvig ville jo nok have taget toget til den omtalte lokalitet, såfremt han ville besøge sin besiddelse og såfremt at der var et tidsmæssigt sammenfald mellem Ludvigs ejerskab og de år som banen eksisterede.

Den skarpe iagttager vil nemlig bemærke at der er en sporskiftebuk i billedets venstre kant og at denne formentlig kan relateres til et sidespor som har særdeles meget at gøre med Hovedbanegårdens bygning.

Sorø-Vedde banen overgik til godsbane i 1933 og blev helt nedlagt i 1950 = 17 år.
Hvis vi er i umiddelbar nærhed af Tersløsegaard, så er vi mellem Munke Bjergby og Vedde. Ifølge Lokalhistorisk Arkiv Stenlille var der flere sidespor til grusgrave på denne strækning men først fra 1915 og da var Københavns 3. banegård jo forlængst bygget?
Heinrich Wenck tegnede både hovedbanegården og stationerne på Veddebanen - men nu er jeg nok ude på et sidespor.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MR204
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak