Sidespor til Kastrup Lufthavn Syd? (Generelt)
Hej igen til Søren og Gert m. fl.
Jeg husker ikke alle disse "kødben" (standpladser) der er tegnet på kortet for fly. Kun rullebanen og de to omtalte hangarer/værksteder. Men jeg var jo nok heller ikke til hverken jernbane- eller gammelflyveplads arkeologi på daværende tidspunkt .
Men det hele passer jo fint ind i de standardanlæg der blev anvendt. Det var så bare at passe dem ind i terrænet. Og det gjorde man så.
Det er nok tydeligst at se idag på FSN KARUP (Fligerhorts Grove) nord for det egentlige perimeterhegn (altså med publikumsadgang hvis ikke anvendt til andet militært formål), nemlig den gamle "Jagerbanen" og alle "kødbenene" i tilknytning dertil. Om det var tilfældet på Kastrup ved jeg ikke, men normalt var der lagt en jordvold rundt om a.h.t. sprængstykker og "strafing" (MK og MG ild fra fly).
Nå, vi er langt værk fra jernbanen. Og jeg tror ikke der var behov for en jernbane længere oppe mod nord. Det var jo "sydpå" det sneede (a pro kommen jul).
Lige til sidst: Tyskerne var MEGET dygtige til at camuflere eller lave vildledning, bl.a. m.h.t. at lave "dummy" fly/byer/veje/jernbaner/fabrikker mv. Men i begyndelsen af krigen var erfaringer og "modelkorrekthed" nok ikke lige en af kernekompetencerne, da RAF opdagede, at flere fly på bl.a. Kastrup var lavet af træ. Og dette kunne KUN forekomme i begyndelsen af krigen (sommer 1940) og af RAF. Et fly (Blenheim) smed et læs træ over nogle af flyene (beskrevet af afdøde WC G. Gibson, VC, DSO p.p. i bogen "Enemy coast ahead").
--
Steffen Dresler