Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespor til Kastrup Lufthavn Syd? (Generelt)

af Steff, 9/11 2011, 11:25 (4765 dage siden) @ disavelo

Godformiddag til dig Søren!

Jeps, der ligger faktisk to "hangarlignende" bygninger til højre for Dragørvejen mod Dragør fra St. Magleby. Begge opført af Organisation TODT for Luftwaffe. Den store som værksted, den mindre ved jeg ikke lige, men det kan du helt sikkert finde i Dines skriverier om netop Fliegerhorst Kastrup.
Jeg husker den store rullebane fra min tid i Dragør og HF Maglebylund kommende fra Dragør Syd over landevejen (det var den altså i slutningen af 1950´erne og begyndelsen af 1960´erne) hvorefter den slog et 90 graders sving mod vest over mod de to hangarer, hvoraf den ene var et værksted.
Iøvrigt var man lige efter krigen (jeg for ung) ikke en rigtig dreng i Dragør, hvis man ikke havde monteret et par maskinkanoner på sin sæbekasse vogn! Min tidligere chef viste mig et pragtfuldt billede af hans sæbekasse bil med barnevognshjul og 2 x MG 151 maskinkanoner lånt på flyvepladsen. De blev dog ganske hurtigt inddraget af en lidt vred far og sur politibetjent. Voksne skal også altid blande sig, ikke sandt?
Og rent modeljernbanemæssigt har vi faktisk også lidt at takke Luftwaffe for. De første elektriske motorer i datidens spor 0 lokomotiver, var faktisk drevet af viskermotorer for fly "organiseret" efter krigen bl.a. på Værløse og i Kastrup. Senere sikkert også mere legalt anskaffet ved at opkøbe viskermotorer fremstillet i Danmark for - jeps, Luftwaffe. Men det er jo en helt anden historie.

Steffen

--
Steffen Dresler

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak