Lillebæltsbroen - nu med 3 kukkasser (Generelt)
Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet, jeg synes ikke jeg kan finde den på mine fotos fra broens jubilæum i 1985.
"Mellemblokposten" som det så ud juli 1973. I hvert fald fra efteråret 1963 var broen dækket af AM-signalerne 2815 mod Fredericia og 1834 mod Middelfart. I DSB's årsskrift fra 1955 er der et foto deroppe fra. Jeg mener endda på mit foto man ser den kontorlampe som også ses på billedet i årsskriftet.
Mvh
Georg
Kære GeorgEndnu et pragtfuldt billede fra din hånd!
Dit glimrende billede giver anledning til endnu lidt jernbanearkæologi og søgen efter "den historiske sandhed" og den (u)mulige detalje: Der har åbenbart været to forskellige kukkasser på Lillebæltsbroen og med hver sin placering:
Lillebæltsbroen 1950'erne. Fotograf: Max Petersen. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum.Billedet er omtalt i "Flere forsvundne stationer", side 76 og her skriver Morten Flindt Larsen bl.a.:
"Ved Lillebæltsbroens åbning i 1935 var strækningen Middelfart-Fredericia forsynet med manuel linieblok med tilhørende blokpost og brovagt, der var placeret i en bygning indbygget i broens gitterkonstruktion (.....) [I 1949] flyttedes blokposten til den her viste beliggenhed, og den fungerede derefter atter som sådan, indtil der i 1964 ibrugtoges automatisk linieblok på strækningen."
Se, det rejser jo et interessant spørgsmål: Enten har der været ikke mindre end tre kukkasser eller også bytter Mortens tekst måske bare rundt på de to, der har været?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ved læsning af nedenstående vil man kunne udlede, at der faktisk må have været ikke mindre end tre forskellige kukkasser på ikke mindre end tre forskellige steder på Lillebæltsbroen. Den kukkasse, der er på Georgs billede, må altså være den tredje og den, jeg har gravet frem, må være den anden. Kan nogen fremtrylle et billede af den første? Og kan nogen forklare, hvorfor man på et tidspunkt nedlægger den anden og etablere den tredje?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
-----------------------------------------------
Artikel i Vingehjulet 6. årgang, nr. 21, 10. august 1949, side 221-222. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.