Lillebæltsbroen - nu med flere kukkasser (Generelt)
Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet, jeg synes ikke jeg kan finde den på mine fotos fra broens jubilæum i 1985.
"Mellemblokposten" som det så ud juli 1973. I hvert fald fra efteråret 1963 var broen dækket af AM-signalerne 2815 mod Fredericia og 1834 mod Middelfart. I DSB's årsskrift fra 1955 er der et foto deroppe fra. Jeg mener endda på mit foto man ser den kontorlampe som også ses på billedet i årsskriftet.
Mvh
Georg
Kære Georg
Endnu et pragtfuldt billede fra din hånd!
Dit glimrende billede giver anledning til endnu lidt jernbanearkæologi og søgen efter "den historiske sandhed" og den (u)mulige detalje: Der har åbenbart været to forskellige kukkasser på Lillebæltsbroen og med hver sin placering:
Lillebæltsbroen 1950'erne. Fotograf: Max Petersen. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum.
Billedet er omtalt i "Flere forsvundne stationer", side 76 og her skriver Morten Flindt Larsen bl.a.:
"Ved Lillebæltsbroens åbning i 1935 var strækningen Middelfart-Fredericia forsynet med manuel linieblok med tilhørende blokpost og brovagt, der var placeret i en bygning indbygget i broens gitterkonstruktion (.....) [I 1949] flyttedes blokposten til den her viste beliggenhed, og den fungerede derefter atter som sådan, indtil der i 1964 ibrugtoges automatisk linieblok på strækningen."
Se, det rejser jo et interessant spørgsmål: Enten har der været ikke mindre end tre kukkasser eller også bytter Mortens tekst måske bare rundt på de to, der har været?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen