Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lillebæltsbroen - nu med flere kukkasser (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2011, 20:13 (4774 dage siden) @ Georg Schmidt

Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet, jeg synes ikke jeg kan finde den på mine fotos fra broens jubilæum i 1985.
[image]
"Mellemblokposten" som det så ud juli 1973. I hvert fald fra efteråret 1963 var broen dækket af AM-signalerne 2815 mod Fredericia og 1834 mod Middelfart. I DSB's årsskrift fra 1955 er der et foto deroppe fra. Jeg mener endda på mit foto man ser den kontorlampe som også ses på billedet i årsskriftet.:-)
Mvh
Georg

Kære Georg

Endnu et pragtfuldt billede fra din hånd!

Dit glimrende billede giver anledning til endnu lidt jernbanearkæologi og søgen efter "den historiske sandhed" og den (u)mulige detalje: Der har åbenbart været to forskellige kukkasser på Lillebæltsbroen og med hver sin placering:

[image]
Lillebæltsbroen 1950'erne. Fotograf: Max Petersen. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum.

Billedet er omtalt i "Flere forsvundne stationer", side 76 og her skriver Morten Flindt Larsen bl.a.:

"Ved Lillebæltsbroens åbning i 1935 var strækningen Middelfart-Fredericia forsynet med manuel linieblok med tilhørende blokpost og brovagt, der var placeret i en bygning indbygget i broens gitterkonstruktion (.....) [I 1949] flyttedes blokposten til den her viste beliggenhed, og den fungerede derefter atter som sådan, indtil der i 1964 ibrugtoges automatisk linieblok på strækningen."

Se, det rejser jo et interessant spørgsmål: Enten har der været ikke mindre end tre kukkasser eller også bytter Mortens tekst måske bare rundt på de to, der har været?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak