Lang Week-end 1965 (Generelt)
Hej
DBJ-billeder, der vækker minder hos en gamle trafikassistent.
Stationen på de billeder, hvor et skinnebustog og M5 krydser, er Bodilsker.
Motorføreren i skinnebussen mener jeg er Erik Funch.
DBJ’s trækkraft bestod af tre Skinnebusser (Sm 30, Sm 31 og Sm 33) og tre dieselvogne (M1, M3 og M5).
Køreplanen i 1965 krævede fire af disse. Der var to skinnebusser i Rønne og i Nexø var en skinnebus og M3 stationeret. De øvrige dieselvogne var reserve.
M5 havde ganske vist stor trækkraft, men ikke så mange siddepladser. Derfor blev den sjældent benyttet i plantog, men kørte mange særtog og var altid foran sneploven, når der var behov for snerydning.
Som ansat som trafikassistent ved DBJ har jeg mange gange tilrettelagt krydsning på ubetjent station Bodilsker for tog 101 og tog 4.
Fra Rønne kørte tog 101 kl. 7:25 (dampertoget - ofte dobbeltsæt om sommeren)og tog 3 kl. 7:50 (posttoget). Fra Nexø tog 2 kl. 6:25 og tog 4 kl. 7:50.
Tog 101 havde en såkaldt skarp krydsning med tog 2 i Rønne, skulle være i Aakirkeby kl. 7:50, så der var fri bane for tog 3. Derefter krydsning med tog 4 i Bodilsker. Tog 101 returnerede fra Nexø som tog 102 kl. 9:15 umiddelbart efter tog 3’s ankomst. Derfor det fantastiske billede med lange tog i Nexø. Billederne må være taget på en lørdag, idet der ikke var postkørsel på helligdage.
Vedr. den ”grimme” Leyland DBJ bil 15 kan det oplyses, at den i højsæsonen foretog mindst tre dobbeltture på rute 15 Hammershus-Gudhjem-Svaneke-Nexø-Dueodde v.v. med ”non stop” mellem byerne. Herved blev turen ca. 45 minutter hurtigere end de almindelige rutebiler på ruten, der også blev kaldt ”Strandvejsruten”. Bil 15 blev ophugget ved banens nedlæggelse i 1968.
Af den omtalte bog ”Historien om rutebilerne på Bornholm” er der et mindre restoplag, der p.t. kan købes for ½ pris. Dvs. 100.- kr. afhentet hos BAT i Rønne eller tilsendt pr. post for 150.- kr.
Bestilles på batbogen@gmail.dk.
Venlig hilsen
Ove Nielsen