Pressemeddelelse fra Trafikministeren (Generelt)
Ja, men har valgt den komfortable løsning - fortsat som begyndt !!
Og har fået ro på sagen et stykke tid igen. Nu skal pressen lige sluge de ekstra udgifter der løber på, og så kan man udskyde beslutningerne om mere el til den næste regering.
En hurtig gennemlæsning af rapporten, viser at der er en betydelig usikkerhed omkring den fremtidige driftsstabilitet - og ikke mindst prisen for at komme dertil.
Ingen vil turde udtale sig med større bestemthed oom dét!
Først omkring 2017-2018 vil IC4 have samme kilometer tal mellem nedbrud som IC3, men rapport angiver det ikke er usædvanligt for nyt materiel - men hov, IC4 kan jo slet ikke længere betegnes som nyt materiel, toget er allerede forældet...
Ser man på kalenderen er de ikke nye. Ser man på kørebøgerne er de.
Selvfølgelig er DSB enige i rapporten, andet ville være mærkeligt. Nu får en flok ingeniører og teknikeren en ny pose penge at lege med, og når den et brugt, så skal de nok få en ny igen - det er jo nu kendt at det ingen vej er tilbage, og dermed at politikerne i al fremtid bundet af at hælde flere penge i det bundløse hul.
Ja, DSB har jo en god kontrakt med AnsaldoBreda. Og det har hele tiden været deres drømmetog. Og det er jo ikke dem der har taget fejl, for alle tidligere materielanskaffelser har jo været idrift fra dag 1! Hov, nå nej..
Hvis politikerne havde lidt mod, så igangsatte man en elektrificering ASAP, gjorde et antal IC4 tog klar til enkeltkørende drift til erstatning for MR og IC afgange med lavt passagerantal. De restende IC4 måtte kan nok afskrive som tab, med mindre det kan lykkedes DSB at afhænde dem til anden side, f.eks. Libyen.
Det er lykkes at komme omkring endnu et hjørne, hvor man er kommet uden om en indrømmelse af at IC4 har været et fejlskud. Beslutter man nu en elektrificering vil man atter indrømme at IC4 var en fejl. Man kan til nød bortforklare en elektrificering til Esbjerg, men derved bliver det også.
Rapporten angiver at man med 15 elektriske togsæt kan køre mellem københavn og Esbjerg/sønderborg, og derved frigive et antal dieseltogsæt til trafik på ikke elektrificerede strækninger. Et udbud af det antal togsæt nu, vil kunne skabe grundlag for levering i 2015, hvor også Lunderskov-Esbjerg kan være elektrificeret.
Og dem bestiller DSB herefter som specialfremstilling ved AnsaldoBreda for at få dem til at passe designmæssigt til IC4. Visse fejl vil gentages i det uendelige ;)